Zuckerhutl 2/2008 Tisk Email
Napsal uživatel spravce
TUESDAY, 01 APRIL 2008 21:11

Po noci v autě na parkovišti Mutterbergu, Unterbergtal ve Stubai Alpen se probouzíme do mrazivého rána. Teploměr ukazuje 15°C pod nulou, je ale azuro. Balíme a sjíždíme po cestě cca 2 km podél silnice před Grawaalm a odtud se vydáváme údolím po turistické značce směrem na Sulzenahtt. Cesta vede nejprve po pěšině lesem, potom příkrým traverzem až do kotliny Sulzaualm, odkud je již chata vidět. Ze Sulzaualm je to krátký 200m hank, bohužel díky sněhovým podmínkám (nespojitá krupice, kleč a vrbičky) se tam mrcasíme 2 hodiny. U Sulzenauhtt jsme v poledne. Vyrážíme dále nahoru údolím až Blaue Lacke, od něj ještě cca 1 km údolím a až odtud je zřejmá cesta dále. Pokračujeme údolím po ledovci Fernerstube, cesta mírně stoupá. Při pravém okraji je již ledovec odtátý, takže až pod morénu, která je v 3000m není nutné se navázat. Jsou 4 hodiny, silný mráz a zvedá se vítr. Jsme na plató pod Wilder Pfaff a nejsme si jisti, kudy projít k MullerHtt. Obracíme a sjíždíme zpět k SulzenauHtt, kde přespáváme ve vintru. Je pěkný, útulný a vybavený, potkáváme zde skupinku čechů.

Druhý den ráno balíme a po 7 hodině jsme již v lyžích. Tentokrát volíme cestu po ledovci Sulzenauferner, který vede přímo pod Zuckerhutl. Obcházíme spodek ledovce zprava po příkré moréně ve výšce asi 70 - 100 m nad ledovcem. Cestu přímo po ledovci radši nevolíme, tušíme velké trhliny a sněhu je málo. Jdeme po pravé straně ledovce a až do výšky 3000 m není nutné se vázat. Po levoboku si máme roztrhaný ledovec bez sněhu, pravá strana je ale bezpečná. Pod posledním hankem se navazujeme, cesta vede přes trhliny. Procházíme podél ferátky do Lange Pfaffennieder (velmi pěkná, doporučuji, lano, sedák, mačky nutné!, slaňuje se na sjezdovky) na plato pod Zukrákem, po klasické cestě od Wilder Pfaff přímo na vrchol.

Odtud sjíždíme přes Pfaffenjoch na ledovec Pfaffenferner, na kterém je opět málo sněhu, sjíždíme zleva až na dno údolí, stoupáme nahoru k restauraci na horní straně Gaisskarferner a po sjezdovkách sjíždíme k Mutterbergu.

PRAKTICKÉ:

- cesta na Mullerku přes Fernerstube je mírná ale dlouhá. Je potřeba počítat s cca 7 - 8 hodinami. Na výstup v závěru údolí jsou potřeba mačky a cepím, nicméně nic náročného. Chce to ale za světla. Žlab lze prý najít docela dobře. My to něvěděli, takže jsme to radši otočili.

- hřebínek, který jsme plánovali, od MullerHtt na WilderPfaff je prý také OK, v pohodě lezitelný. Mačky cepím potřeba.

- z Pfaffenjoch je lepší se držet co nejvíce vpravo a traverzovat směrem k vlekům. Neztraní se tolik výšky. My jsme to sjeli až na dno údolí, museli jsme vše zpět dupat nahoru