RILA 2023 - akce roku Tisk Email
Napsal uživatel Kolík   
MONDAY, 21 AUGUST 2023 16:19

RILA 2023 - akce roku

D1: Vyrážíme z Ruzyně letecky do Sofia. První taškařice je předpokládaně už při odbavení kartuší do airbagů. Přestože jsme měli vše předem komunikované s aerolinkami (Bulgar Air), tak si s tím nevědí rady. Nakonec jsme na palubě i s kompletní výbavou.

Ze Sofie se přesouváme rovnou k nástupu. Vzhledem k celkovému nedostatku sněhu plánujeme nastoupit přes lyžařské středisko Kartala. První noc trávíme na turistické ubytovně v Bodrosti. Všude je vidět, že lepší časy už byly. Starají se ale o nás dobře, jídlo je dobré a piva je dost.

D2: Na botách vyrážíme asi 3 km do Kartaly. Zpráva o naší skupině se již rozšířila, takže nás po cestě míjí šéf lanovky. Je sice po sezóně a vše je již zavřené, ale prý nás vyveze. Po chvilce čekání nás opravdu kabinková lanovka přesouvá na hřeben o 800 výškových metrů a několik kilometrů na hřeben. Cestu jsme si zkrátili alespoň o 2 hodiny.

Na hřebeni vládne sice slunečno, ale postupně také hodně silný vítr a mráz. Cesta vede po oblém hřebeni ve výšce 2200 - 2400 m. Se vzrůstajícím větrem bojujeme celý den a máme na obličejích první omrzlinky. Po několika hodinách sjíždíme do sedla k chatě Makedonia.

Makedonia je klasická horská chata se základním vybavením. Po předchozí domluvě chatař dorazil na skútru, zatopil a dovezl jídlo a také něco z vlastní zahrádky: víno a rakiji. Všechno jsme ochutnávali dlouho do noci. Přestože je chata ve výšce 2300 m a všude je sníh, tak se na nás přišla podívat liška. Usadila se za okno a se zájmem večer sledovala, co se v chatě děje.

D3: Za silného větru a snížené viditelnosti pokračujeme ráno po hřebeni na sever. Cesta je značena tyčemi, na některých je dokonce napsána vzdálenost a azimut k následující tyči. My máme dostatečnou viditelnost, takže postupujeme bez bloudění. Z oblého hřebenu se postupně stává skalnatý s příkrými traverzy. Sníh je větrem umlácený do ledu, takže po většinu dne jdeme s haršajznami, které dávají alespoň trochu pocit stability v příkrých svazích. Sestup do závětrných stran stěžují mohutné převěje.

Terén je postupně stále zajímavější a v druhé polovině přibývá napínavých úseků. Situaci korunuje rozlomení patek na obou lyžích. Přesto v pořádku sjíždíme k chatě Rybne Ezero. Opět platí, že lepší časy již byly. Chata je zanedbaná, nicméně partička 3 chatařů podle domluvy dorazila na skútru a přivezla jídlo.

D4: Vítr se již není ráno tak silný, jako předešlé dny a obloha vypadá dobře. Po zimní cestě překonáváme boční hřeben a jeden bojavý sjezd a vystupujeme zpět na hlavní hřeben. Ten se postupně mění na náhorní planinu, po které jdeme většinu dne a na závěr traverzujeme a sjíždíme k chatě Granchar. Chata je tentokrát bez obsluhy, ale na místní poměry docela vybavená. V patře jsou palandy s dekami, v hlavní místnosti kamna, naštípané dřevo a také nezbytné jídlo.

 


D5: Z Grancharu se ráno vracíme na hlavní hřeben a čeká nás nejzajímavější část přechodu. Hřeben je velmi strmý a pohybovat se lze jen s haršajznami. Vede přes vrcholy 2700 - 2800 m. Po hřebeni postupujeme pomalu celý den až vystupujeme s lyžemi na báglech na nejvyšší horu Balkánu Musalu (2926 m). Výhledy jsou nádherné, ale vrátil se bohužel silný vítr, takže je těžké si to užívat. Z Musaly sestupujeme po řetězech nejdříve k obydlenému bivaku Ledenoto Ezero a potom k chatě Stara Musala, kde zůstáváme na noc.

D6: Ráno vyrážíme traverzem na Jastrabec, kde jsme měli původně spát. Vzhledem k nedostatku sněhu je ale už vše zavřené a sezóna skončila. Po sjezdovkách sjíždíme do Borovce, místního lyžařského střediska, které pořád funguje a autem odjíždíme do Blagoevgradu, kde nocujeme.

D7: Vyrážíme autem přes povinnou návštěvu Rilského monastyru, centra bulharské kultury za doby osmanské nadvlády a odpoledne jsme zpět v Sofii, balíme a paříme.

D8: Opět taškařice na letišti s kartušemi do airbagů, Bulhaři to ale berou snáze, takže jsme do hodiny odbaveni a letíme zpět.

Rila je skvělá na skialpový čundr. Ráz hor je proměnlivý - od Krkonoš až po Nízké Tatry nebo nižší Alpy. Výška hřebenu je od 2400 m až po téměř 3000 m a je potřeba se připravit na to, že služby zde mají ještě stále nepokořené limity :-)

Kolík, Šimon, Herman, Daff Šíma, Tenis, Karel Charousek, Vindy,