Skialp kolem Berliner Htt, Zillertalky Tisk Email
SUNDAY, 15 NOVEMBER 2009 21:45

Zillertalske Alpy – výstupy okolo Berliner Hutte

Berliner Spitze (3350m), 21. - 22.2.2009

Do penzionu Breitlahner (1257m) na začátku údolí Zemmgrunt dorážíme po půlnoci. Ubytování je příjemné, ráno v pohodě vstáváme, snídáme, balíme a vyrážíme podél potoka směr Berliner Hutte. Cesta v údolí Zemmgrunt je hlavně ve spodní části zavalena četnými lavinami, přechody některých příkrých lavinišť je dost nepříjemné. Asi po 3 hodinách dorážíme k Berliner Htt (2042m). Tady necháváme část bagáže a vyrážíme směr Berliner Spt (HornSptz III – 3254m). Je zajímavé, že mapová výška je 3254m, všechny výškoměry, které mápe ale ukazují o 100 m výše. Cesta stoupá mírně ledovcovým splazem, potom uhýbá na východ pod Horn Spitze IV a pod hřebenem dochází až pod Berliner Spitze. V horní části ledovce se zvedá ostrý vítr a je zima, odhadujeme windchil na -30°C. Dorážíme na lyžích až pod vrcholovou pyramidu, kde necháváme lyže a na mačkách s cepínem pokračujeme dále. Výstup je dlouhý asi 100m ve stěně místy 55°, sypavý materiál se střídá s dobrým. Asi po 40 minutách jsme nahoře. Začíná se stmívat, takže děláme nezbytné vrcholové foto a slézáme dolů. U lyží jsme asi v 7 hodin, je již pokročilé šero, je ale ještě na sjzed vidět. Sjez je skvělý a kolem 7,30 jsme na chatě. Je jasná noc a začíná pořádný samec.

Ráno se budíme do zamračeného rána, přes noc napadlo něco sněhu. Náš cíl je Schwarzenstein, problém je, že nemáme pořádnou skialpovou mapu. To je příčinou, že jsme špatně trefili cestu a v půlce výstupu z hlavního údolí na hřebínek otáčíme. Svah je otočený na sever, sníh není konzistentní a bojíme se, že něco může utrhnout. Otáčíme tedy a pro formu ještě vystoupíme na Schwarzsee (2422m), za ním je ale situace podobná. Takže otáčíme a sjíždíme k autu.

Schönbicher Horn (3133m), 13.4.2009

Ostré hřebeny Zillertálek nás v únoru zaujali a tak se sem se Šimonem vracíme ještě na jednodenní túru o Velikonocích. Původní záměr vyrazit na túru od chaty Dominikus Htt u přehrady Schlegeisspeicher nevyšel. Cesta je už u penzionu Breitlahner uzavřená kvůli lavinám. Měníme teda plány a postupujeme údolím směrem k Berliner Htt. Lavin významně přibylo, cesta je ve spodní části celá zavalená zemními lavinami – prostě maso. Březnové výstupy údolím asi stojí za to. U chaty Alpenrose otáčíme na jih a dlouhým svahem stoupáme pod morénu, skrz ní potom prudkým žlabem nahoru na ledovec a po něm až přímo pod hřeben a západní předvrchol Schönbichler Hornu. Na vrchol lezeme po hřebeni, posledních 100m na mačkách. Lezení není moc příjemné, exponované  (místy 50°) , místy po dost volných šutrech. Slézání je ještě o něco horší. Nicméně se bezpečně zase dostáváme do skidepa a odtud sjíždíme dolů. Přestože celý den pálilo slunce, sníh ještě ujde a sjezd je dobrý. Dole se opět přes nespočetné a některé nové laviny dostáváme k autu.

TIP NA ZÁVĚR:

Chata Breitlahner má skvělou lokaci pro start a první nocleh.

Tel.: 0043 52865212

Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript